Cookies

We gebruiken cookies zodat deze site goed werkt. Klik op 'Ja' om alle cookies te accepteren. Dan kunt u ook video's zien. Meer weten of uw instellingen aanpassen? Ga naar privacy en cookies.

Direct naar content

Nadeelcompensatie

Als het waterschap vol­gens het boek­je een be­sluit neemt of uit­voert, dan kunt u als om­wo­nen­de of on­der­ne­mer toch scha­de on­der­vin­den. Bij­voor­beeld als de weg­werk­zaam­he­den zo lang du­ren dat uw win­kel ­lang min­der klan­ten trekt. Of als het waterschap een ver­gun­ning af­geeft waar­door u na­deel on­der­vindt.

Het waterschap neemt soms maatregelen die nodig zijn voor de samenleving. We proberen altijd om zo min mogelijk overlast te veroorzaken, maar we kunnen dat niet altijd voorkomen. Het kan bijvoorbeeld gaan om: 

  • als u vindt dat uw woning minder waard wordt doordat we een dijk verhogen en u dan minder uitzicht hebt.
  • als uw bedrijf omzet misloopt
  • de aanleg van een waterberging 
  • het aanpassen van het waterpeil of het aanleggen van een stuw of gemaal.

Bij werkzaamheden aan een dijk kan een plek even minder goed bereikbaar zijn. Maar uiteindelijk leveren die werkzaamheden wel een betere of veiligere verkeerssituatie op.

Meestal krijgt u hier geen vergoeding voor. Als u veel meer last hebt dan anderen kunt u in aanmerking komen voor een (financiële) vergoeding. We noemen dat onevenredig nadeel. Voorwaarde is wel dat u de schade niet kon zien aankomen en dat uw schade niet wordt vergoed door een verzekering. Hebt u hier vragen over? Neem dan contact met ons op via 0900 93 94 (normale belkosten), en vraag naar de juridische afdeling 

Aanvragen schadevergoeding

Een schadevergoeding kunt u per brief aanvragen. Doe dit zo snel mogelijk nadat de schade is ontstaan. Of nadat u weet dat er schade zal ontstaan. Zet in de brief zo precies mogelijk:

  • wat voor schade u hebt of verwacht

  • waardoor de schade is ontstaan

  • hoe hoog de schade is (in euro’s)

  • wanneer u de schade hebt ontdekt

  • waarom u vindt dat het waterschap de schade heeft veroorzaakt

  • datum van uw aanvraag

  • uw naam en adres

  • uw handtekening

Stuur de brief naar:

Waterschap Amstel, Gooi en Vecht
t.a.v. Juridische Zaken
Postbus 94370
1090 GJ Amsterdam 

Let op: vergeet niet uw handtekening onder de brief te zetten! 

Vragen over nadeelcompensatie

Ik heb een vergoeding aangevraagd. Wat nu?

Het waterschap bekijkt uw aanvraag zo snel mogelijk en beslist binnen 8 weken over uw aanvraag. Soms vraagt het waterschap eerst onafhankelijk advies over uw aanvraag. Het proces duurt dan langer. Deze adviseur nodigt u dan uit om uw aanvraag uit te leggen.

Ik ben het niet eens met het besluit over mijn aanvraag. Wat kan ik doen?

Bent u het niet eens met het besluit? Dan kunt u bezwaar maken. Hoe u dat doet, staat in het besluit.

Volgens welke regels wordt mijn aanvraag behandeld?

We kijken bij uw aanvraag naar de regels uit de Algemene wet bestuursrecht (Awb), de Omgevingswet en hoofdstuk 4 van onze eigen Waterschapsverordening(U verlaat deze site) (U verlaat deze site)