Verslag inloopavond woonboten 26 juni 2024
Op woensdagavond 26 juni 2024 is er een inloopavond georganiseerd over de saneringswerkzaamheden in het Westerdok. Het verslag leest u hier.
Verslag inloopavond woonboten Westerdok 26 juni 2024
Op woensdag 26 juni 2024 was er een inloopavond voor woonarkbewoners op het Westerdok. Er is een toelichting gegeven op de saneringswerkzaamheden, die gaan plaatsvinden in het Westerdok. De uitvoering staat gepland vanaf het najaar 2025 tot het voorjaar 2026.
Langs Westerdok zat vroeger veel (scheeps)industrie. Vervuilende stoffen kwamen in het water terecht zoals teer, zware metalen en andere vervuilende stoffen. Door de waterbodem schoon te maken verbeteren we de waterkwaliteit en dat is goed voor planten en dieren in het water. De waterbodemsanering is een initiatief van Waterschap Amstel, Gooi en Vecht en wordt mede bekostigd door de Provincie Noord-Holland en de Rijksoverheid.
De bijeenkomst werd goed bezocht. Er was gelegenheid om vragen te stellen over de beoogde waterbodemsanering van het Westerdok en het daarbij noodzakelijk verhalen van de woonboten. Sommige vragen konden meteen worden beantwoord. Andere vragen worden nog nader uitgezocht. Hieronder volgt een verslag van de gestelde vragen en de reeds gegeven antwoorden.
Verzekering van de woonboot tijdens transport/verhalen
Vraag: Wie dient de verzekeraar van de woonboot in te lichten?
Antwoord: De woonarkbewoner dient dit zelf te doen. Eén van de woonarkbewoners gaat dit nu al controleren.
Vraag: Wat als de verzekeraar het niet goedkeurt?
Antwoord: Dit zoeken we uit en hier komen we op terug. In de basis moet een woonboot verhaalbaar zijn.
Zorgen over verzekering en verplaatsing
Vraag: Er is bij een aantal bewoners zorg over de verzekering en hoe het gaat met de verplaatsing van de woonboot. Dit gaat niet alleen over financiën, maar ook over het feit dat mensen hun huis wordt verplaatst.
Antwoord: Wij begrijpen deze zorgen. Wij zorgen voor een zorgvuldig proces en doen ons best om de overlast en zorgen die hier mee samengaan zo veel mogelijk te beperken. Hierin trekken we samen op en kunt u ons altijd benaderen. Wanneer er voor uw boot speciale omstandigheden gelden, kunt u apart met ons in overleg voor een maatwerkoplossing. Sowieso gaan we met alle woonarkbewoners apart in overleg over ieders specifieke situatie.
Er wordt per woonboot een uitvoeringsprotocol/-overeenkomst overlegd, die we samen doornemen en ondertekenen.
Verplaatsen van woonboten/schepen bij ‘Arkenstijn’
Vraag: Hoe wordt het verplaatsen van de woonarken/schepen bij 'Arkenstijn’ aangepakt? Hier liggen ze in groepen van drie naast/voor elkaar.
Antwoord: Dit betreft een maatwerklocatie. De aannemer zal hiervoor samen met u een passende oplossing vinden.
Verplaatsbaarheid van woonarken
Vraag: Niet alle woonarken zijn gemakkelijk verplaatsbaar. Bijvoorbeeld omdat er luchtkussens onder de woonark zitten. Of omdat er grind in de betonnen bak is gestort om de ark naar beneden te drukken. Hoe wordt hiermee omgegaan?
Antwoord: We gaan met alle woonarkbewoners individueel in gesprek over ieders specifieke situatie.
Staat van de steigers
Vraag: Van sommige steigers bewegen de palen en daardoor komt er vervuild slib omhoog. Er zijn zorgen om het slib wat nu al steeds opwervelt en of er niet herverontreiniging plaatsvindt na de sanering.
Antwoord: Dit zoeken we uit en hier komen we op terug.
Baggeren versus zuigen
Vraag: Waarom kiezen we voor baggeren en niet voor zuigen? Dan kunnen jullie ook bij de steigers het slib weghalen.
Antwoord: De waterbodem schoonmaken door middel van zuigen is niet doelmatig. Bij deze techniek wordt namelijk veel water meegezogen de beunbak in. Dit betekent dat we dan water zouden gaan transporteren naar het slibdepot in plaats van slib. Dit is (te) kostbaar. Hoe de bagger onder de steigers wordt weggehaald vergt een nadere uitwerking.
Waar gaat het slib naartoe?
Vraag: Meerdere bewoners hadden vragen over waar het opgebaggerde slib naartoe wordt gebracht.
Antwoord: Het slib wordt vervoerd naar Rijksbaggerdepot IJsseloog. Dit depot is speciaal ingericht voor het opslaan van vervuild slib. Zie: https://www.rijkswaterstaat.nl/water/waterbeheer/beheer-en-ontwikkeling-rijkswateren/baggeren/baggerdepots.
Woonschepen als B&B's/Airbnb's
Vraag: Een aantal woonschepen fungeren als B&B's/Airbnb's en kunnen dus onderverhuurd zijn. De eigenaren willen graag weten wanneer zij aan de beurt zijn. Bij voorkeur zo vroeg mogelijk, aangezien B&B's tot 9 maanden van tevoren geboekt kunnen worden.
Antwoord: Wij zullen dit doorgeven aan de nog te contracteren aannemer, zodat hij hier in de planning rekening mee kan houden.
Inkomstenderving/nadeelcompensatie
Vraag: Is er sprake van compensatie voor inkomstenderving of nadeelcompensatie?
Antwoord: Nee, dit valt onder het ondernemersrisico. Indien er iets misgaat en de verplaatsing langer duurt dan vooraf afgesproken, dan zullen we tot een oplossing komen met elkaar.
Items vast aan de boot of rondom de boot
Vraag: Hoe zit het met items die vastzitten aan de boot of rondom de boot drijven, zoals vlotten, boomstammen en plezierbootjes?
Antwoord: Deze worden ook tijdelijk verplaatst of weggehaald.
Ontvangst uitnodigingen
Vraag: Een aantal bewoners geeft aan dat ze geen uitnodiging per post hebben ontvangen voor deze bewonersavond.
Antwoord: We hebben de uitnodiging naar alle bewoners gestuurd. Helaas is deze niet overal aangekomen. Als dit voor u geldt, kunt u zich bij ons melden via [email protected] (U verlaat deze site), zodat wij kunnen controleren of u in het basisbestand voorkomt. De vooraankondiging voor een bewonersavond kunt u ook vinden op de website www.agv.nl/werk-in-uitvoering/waterbodemsanering/
Schepen en stank bij het baggeren
Vraag: Schepen moeten ook in de winter worden doorgelucht. Dus wat gaan we doen aan de stank die vrijkomt bij het baggeren?
Antwoord: Er wordt een werkwijze ingezet, waarmee de overlast zo veel mogelijk wordt voorkomen. Enige stankoverlast kan echter niet worden uitgesloten. Door in de winterperiode te werken wordt de overlast al verminderd.
Aanvullend voorstel: Mevrouw stelt daarnaast voor om de baggerpontons, wanneer er niet wordt gewerkt, uit het gebied te halen om zo de stank te verminderen. Dit idee zullen we voorleggen aan de nog te contracteren aannemer.
Drijflagen van olie en viezigheid
Vraag: Hoe zit het met de drijflagen van olie, die omhoogkomen en viezigheid kunnen veroorzaken aan de buitenkant van de schepen?
Antwoord: Hierover zullen we eisen meenemen in het contract voor de aannemer. Er zullen oliebooms worden ingezet, die eventuele drijflagen afvangen.
Verplaatsen rekening houdend met het voorjaar
Vraag: Kan er rekening worden gehouden met het voorjaar? Bootbewoners zitten namelijk graag buiten met mooi weer.
Antwoord: Insteek voor het werk is dat de werkzaamheden voor de lente zijn afgerond. Hierover kunnen wij echter geen 100% garantie geven.
Full electric
Vraag: Meerdere bewoners vroegen of het werk volledig elektrisch wordt uitgevoerd.
Antwoord: We houden ons aan de geldende wet- en regelgeving. Ook t.a.v. elektrisch varen.
Speelboten tijdelijk weghalen
Vraag: Kunnen de speelboten tijdelijk worden weggehaald, zodat deze gebruikt kunnen worden als tijdelijke ligplaats?
Antwoord: Goede suggestie. Dit gaan wij navragen bij de gemeente Amsterdam.
Hoe nu verder
Waterschap Amstel, Gooi en Vecht gaat verder met de (contract-)voorbereiding van het werk. Als er relevante informatie en/of voortgang is te melden treden wij met u in contact via de website, per brief of via een extra bewonersavond. Daarnaast gaan we met alle woonbooteigenaren persoonlijk in gesprek over hun specifieke situatie. U ontvangt hierover na de zomer bericht.