Cookies

We gebruiken cookies zodat deze site goed werkt. Klik op 'Ja' om alle cookies te accepteren. Dan kunt u ook video's zien. Meer weten of uw instellingen aanpassen? Ga naar privacy en cookies.

Direct naar content

Efficiënte en duurzame manier van werken

De aannemer die de dijkverbetering uitvoert, AW Infrabouw, heeft een aantal maatregelen getroffen om het werk efficiënt, duurzaam en met zo min mogelijk overlast uit te voeren.  Portefeuillehouder Arjan van Rijn bracht 22 april jl. een werkbezoek om meer te zien en horen over deze manier van werken. Op die dag vonden asfalteringswerkzaamheden plaats.

De maatregelen zijn:

  • Er wordt voor een groot deel vanaf het water van de Amstel gewerkt door middel van een kraanschip. 80% van de aan- en afvoer van materialen gaat via het water, wat een besparing is van meer dan 1000 vrachtwagenbewegingen. 
  • De aannemer heeft een ponton op de Amstel met daarop de bouwkeet en werkterrein. Het ponton wordt een aantal keren verplaatst met de werkzaamheden mee. Hierdoor hoeft geen apart terrein te worden ingericht en wordt overlast beperkt. 
  • Het materieel voor het asfalteren is 100% elektrisch. Het gaat dan om de spreidmachine, walsen en de kleefauto. Elektrisch materieel zorgt voor minder uitstoot op de locatie en is bovendien veel stiller dan conventioneel materieel. 

De dijkverbetering vindt plaats in de gemeenten Ouder-Amstel en Amsterdam. Met deze gemeenten die wegbeheerder zijn op de dijk, zijn afspraken gemaakt over de weginrichting en de uitvoering van de wegwerkzaamheden. 

 Voor de zomer zijn de werkzaamheden op de Ouderkerkerdijk en Binnenweg gereed, in ieder geval ruim voor de marathon van Amsterdam in oktober, waarvan de route over het dijktraject gaat. 

foto van elektrisch asfalteren Ouderkerkerdijk