Cookies

We gebruiken cookies zodat deze site goed werkt. Klik op 'Ja' om alle cookies te accepteren. Dan kunt u ook video's zien. Meer weten of uw instellingen aanpassen? Ga naar privacy en cookies.

Direct naar content

Inhaalslag aanslag waterschapsbelasting

U krijgt dit jaar misschien meerdere aanslagen waterschapsbelasting. Lees hoe dat komt en wat dat voor u betekent.

Waterschap Amstel, Gooi en Vecht stuurt de aanslagen waterschapsbelasting later dan normaal. Dat komt door ICT-problemen bij de uitvoeringsorganisatie Waternet. Omdat we de achterstand bij het versturen van de aanslagen gaan inlopen, ontvangt u dit jaar misschien voor meerdere jaren aanslagen. Hieronder leest u meer over onze aanpak en wat dat voor u betekent.

In 2021 heeft onze uitvoeringsorganisatie Waternet het computersysteem voor de waterschapsbelasting vernieuwd. De vernieuwing van dat systeem heeft helaas vertraging opgelopen. Daardoor is er een achterstand ontstaan in het versturen van de aanslagen en het innen van de waterschapsbelasting. We begrijpen dat dit heel vervelend kan zijn en bieden hiervoor onze excuses aan.

Wat betekent dit voor u?

Omdat we de achterstand gaan inlopen, ontvangt u dit jaar misschien voor meerdere jaren aanslagen. Kunt u uw aanslag waterschapsbelasting niet in 1 keer betalen? Dan hebt u verschillende mogelijkheden:

Betalen in termijnen

Betaalt u nog niet in termijnen maar wilt u dat wel? Ga dan naar Mijn Waternet en log in voor belasting met uw DigiD. Hier kunt u regelen dat u de aanslag via automatische incasso in maximaal 8 termijnen betaalt.

Kwijtschelding aanvragen

Hebt u weinig inkomen? Dan kunt u misschien kwijtschelding krijgen. U hoeft de aanslag dan helemaal of voor een deel niet te betalen. U leest er meer over op de pagina kwijtschelding. U kunt hier ook meteen kwijtschelding aanvragen. Bent u al begonnen bent met betalen? Ook dan kunt u nog kwijtschelding aanvragen. Dit kan tot 3 maanden na uw laatste betaling.

Betalingsregeling aanvragen

Kunt u de aanslag niet  betalen en krijgt u geen kwijtschelding? Dan kunt u een betalingsregeling aanvragen. U kunt het bedrag dan in maximaal 12 delen betalen met een automatische incasso.  

Vragen?

Hebt u vragen? Bel ons dan gerust, dan zoeken we samen naar een oplossing. U kunt ons bellen op werkdagen tussen 8.00 en 17.00 uur op 0900 93 94 (normale belkosten). 

Tijdlijn

December 2024: Dubbel bedrag waterschapsbelasting afgeschreven

Bij een aantal mensen is een bedrag voor waterschapsbelasting 2 keer afgeschreven. Het eerste bedrag is op 6 december afgeschreven, de tweede keer was rond 11 december. De dubbele afschrijvingen hebben dezelfde omschrijving.

November 2024: Fout in incasso's

In november 2024 is bij een groep inwoners het incasseren van 1 of meer termijnen niet goed gegaan.

August 2024: Aanslag 2024

In augustus 2024 zijn we begonnen met het sturen van de aanslagen voor het belastingjaar 2024.

Juni 2024: Te vroege afschrijvingen

Op 28 juni hebben wij bij 1.514 inwoners een bedrag van hun rekening afgeschreven. Dat had niet moeten gebeuren. Deze inwoners hebben namelijk bezwaar gemaakt tegen een aanslag, of kwijtschelding hiervoor aangevraagd. Normaal wordt de automatische incasso dan stopgezet tot de uitspraak.

April 2024: Brieven naar oud adres

We hebben van sommige inwoners brieven naar een oud adres gestuurd. Het gaat om aanslagen, maar ook om betalingsherinneringen en aanmaningen.

Februari 2024: Aanslag 2023

We zijn begonnen met het versturen van de aanslagen voor belastingjaar 2023.

Januari 2024: Aanslag 2022

Het grootste deel van de aanslagen voor belastingjaar 2022 is verstuurd.

December 2023: Aanslag 2021

Alle aanslagen voor het belastingjaar 2021 zijn verstuurd.

December 2023: Fout met dubbele aanslagen

4.000 mensen die waterschapsbelasting moeten betalen hebben de aanslag voor het belastingjaar 2021 dubbel gekregen.

Vragen?

Hebt u nog vragen? Kijk dan op waternet.nl/waterschapsbelasting. Wilt u liever iemand spreken? Bel ons op werkdagen tussen 8.00 en 17.00 uur op 0900 93 94 (normale belkosten).