Cookies

We gebruiken cookies zodat deze site goed werkt. Klik op 'Ja' om alle cookies te accepteren. Dan kunt u ook video's zien. Meer weten of uw instellingen aanpassen? Ga naar privacy en cookies.

Direct naar content

Weersloot en Weersluis

De Weersloot is een vaarweg tussen de Vecht en de Loosdrechtse plassen. De Weersluis is een schutsluis. Zo’n sluis zorgt ervoor dat bootjes tussen de twee wateren kunnen oversteken.

Weersluis

Moeten er schepen oversteken naar water van andere hoogte? Dan is een schutsluis de oplossing. De Weersluis is zo’n sluis voor de Vecht en de Loosdrechtse plassen. Deze zijn verbonden via de Weersloot. In de zomer is de sloot een drukke vaarroute voor boten. Deze moeten klein en laag zijn om door de sluis te kunnen. De sluis is maar klein en erachter ligt een brug waar de bootjes onderdoor moeten varen.

De mensen die er doorheen varen, bedienen de houten puntdeuren zelf. De sluis stamt waarschijnlijk uit de 17e eeuw. Sinds 2013 is de Weersluis een Rijksmonument.


De Weersluis bij Breukelen

Weersloot

De Weersloot is aangelegd als de scheiding tussen Loosdrecht en de Stichtse Venen. De sloot was lange tijd de grens tussen (Noord-)Holland en Utrecht. 'Weere' betekent landscheiding. Naast de sluis ligt buitenplaats en Rijksmonument Weerestein/Weeresteyn, gebouwd in de achttiende eeuw.

Behalve voor de afwatering en als grens was en is de Weersloot ook belangrijk voor de scheepsvaart. Via de Weersluis (schutsluis) kan men van en naar de Vecht varen.


Grotendeels verveend gebied met Weersluis, Weersloot, Weerbrug in Breukeleveen en laatste stuk van de Weersloot (kaart gedraaid, noorden aan de linkerkant), datering 1859. Bron: Historisch archief AGV. Klik voor een vergroting en meer informatie (U verlaat deze site).

Feiten en cijfers

Waterpeil: Vecht: NAP -0,40 m. Weersloot en Loosdrechtse plassen: flexibel peil tussen NAP -1,05 m en -1,20 m.
Afmetingen Weersluis: diepte 0,70 m. Kolklengte 14,60 m. Kolkbreedte 3,70 m. Doorvaarbreedte 3,50 m.

De geschiedenis

1280: aanleg

Rond 1280 wordt de Weersloot aangelegd. Het is dan de grens tussen het nieuwe Loosdrecht en de Stichtse Venen. Ook is de Weersloot lange tijd de grens tussen Holland en Utrecht. Over die grens is veel ruzie.

1404: Grens tussen Holland en Utrecht

In 1404 wordt een duidelijke grens getrokken tussen de venen van Breukeleveen en Loosdrecht: in Breukeleveen. Midden in de Weersloot komt een paal.

Begin 17e eeuw: bouw van de Weersluis

Aan het begin van de 17e eeuw wordt er veel turf gegraven in het gebied. De stad Amsterdam vraagt daar namelijk om. Het wordt gebruikt als brandstof. De Weersluis komt er dus ook voor de turfschepen. Die varen zo vanuit Loosdrecht naar Amsterdam.

18e eeuw: de grote veenplassen

Door het winnen van de turf zakt het land. Daardoor komen er grote veenplassen bij Loosdrecht en Ankeveen. Een groot deel van de Weersloot verdwijnt daardoor.

1897: Aanpassing Hollandse Waterlinie

In 1897 krijgt de Weersluis een plek in de Nieuwe Hollandse Waterlinie.