Cookies

We gebruiken cookies zodat deze site goed werkt. Klik op 'Ja' om alle cookies te accepteren. Dan kunt u ook video's zien. Meer weten of uw instellingen aanpassen? Ga naar privacy en cookies.

Direct naar content

De Kromme Mijdrecht

De Kromme Mijdrecht is voor een groot deel de grens tussen Utrecht en Zuid-Holland. De rivier loopt vanaf de Grecht bij Woerdense Verlaat tot aan de Amstel bij Amstelhoek. Vroeger gebruikten mensen de rivier voor het afvoeren van water uit veengebied. Ook was het een drukke handelsroute naar Amsterdam.

Vandaag de dag

Tegenwoordig is hij nog altijd belangrijk voor de afvoer van water. De Kromme Mijdrecht helpt de polders ernaast om water af te voeren. Maar door het zakken van die polders ligt de rivier ruim 1,5 meter hoger. Daarom zijn er 2 gemalen gebouwd: Zevenhoven en Noordsebuurt. Deze pompen het water uit de polders naar de rivier. Via de rivier stroomt ook het water van de Bijleveld en de Geer naar de Amstel.

De geschiedenis van de Kromme Mijdrecht

1085: Landbouw

De eerste boeren bouwen hun boerderijen op de oevers. Zij graven sloten naar het midden van het veengebied. Die sloten voeren het teveel aan water af naar de Kromme Mijdrecht. Zo maken ze het gebied geschikt voor landbouw.

1370: Nieuwe vaart

De Kromme Mijdrecht kronkelt door het landschap. Maar het zuidelijke deel is juist recht. Dat komt doordat dit deel door mensen is gegraven, in 1370. Sindsdien sluit de rivier aan bij de Grecht. Om het verschil in waterhoogte op te lossen, komt er een dam tussen.

1433: Sluis

De dam wordt vervangen door een sluis. Door de sluis verbetert de vaarroute tussen Woerden en Amsterdam. Voor Woerden is dit belangrijk, omdat het veel handelt met Amsterdam.

1575: Plattegrond

De Kromme Mijdrecht bij het meertje Witte Horen, bij Amstelhoek.

1600: Het veen zakt in

In de vroege Middeleeuwen begon het veen in te zakken. Het dicht op elkaar gedrukte veen houdt het water vervolgens beter vast. Rond 1600 wordt daarom een molen gebouwd. Deze voert het water af naar de Kromme Mijdrecht. Het land zakt nog verder in. Het verschil tussen de hoogte van de sloten en de rivier wordt bijna 1,5 meter.

1665: Bloklandse molen

Poldermolen de Bloklandse molen bij De Hoef (Westzijde 18 of 19) wordt gebouwd. In 1913 wordt hij afgebroken. Op het fundament van de oude molen verschijnt in 1914 een dieselgemaal. Het gemaal wordt tegenwoordig niet meer gebruikt, maar is een monument.

1813: Brand

De Wilnissermolen (bouwjaar onbekend) brandt helemaal af.

1836: Driehuizer molen

Nieuwe molen aan de aan de oostkant van de Kromme Mijdrecht: de Driehuizer molen. Tegenwoordig staat alleen de onderkant er nog.

1832: Pondskoekermolen

Wipmolen de Pondskoekermolen wordt gebouwd, vlakbij de Kerkvaart. De naam Pondskoekermolen komt waarschijnlijk van de sluis, vlakbij de molen. Schippers vervoerden de koeken van de Mijdrechtse koekfabriek over de Kromme Mijdrecht. Bij de sluis betaalden ze met een pond koek. Het sluisgeld hoefden ze dan niet te betalen.

1848: Nog enkele plassen

Op deze kaart uit 1848 zijn nog een aantal plassen zichtbaar. Deze zijn dan nog niet drooggemalen.

1862: Derde Bedijking der Mijdrechtse Droogmakerij

Er komt een nieuwe molen bij polder de Derde Bedijking der Mijdrechtse Droogmakerij.

1874: De hele polder is drooggelegd

Er zijn geen plassen meer zichtbaar op de kaart.

1880: Pondskoekermolen brandt af

De Pondskoekermolen brandt af, nadat de bliksem inslaat.

1913: De Bloklandse molen wordt afgebroken

De Bloklandse molen bij De Hoef (Westzijde 18 of 19) wordt afgebroken.

1914: Dieselgemaal

Op het fundament van de Bloklandse molen verschijnt een dieselgemaal. De Driehuizermolen wordt voor een deel afgebroken.

1928: Dijk breekt door

Op 27 november 1928 breekt in de buurt van de Sluitkade de dijk door.

1941: Dam

Om een nieuwe overstroming (zoals in 1928) te voorkomen, wordt een dam gebouwd. Deze komt in een smal deel van de rivier. Ongeveer bij adres Kromme Mijdrecht nummer 27.

1990: Nieuw poldergemaal

Er komt een nieuw poldergemaal in Mijdrecht. Het helpt de polder Derde Bedijking der Mijdrechtse Droogmakerij water afvoeren. De molen bij de Derde Bedijking wordt afgebroken.

1998: Renovatie sluis

De sluis bij Woerdense Verlaat wordt gerenoveerd. Vanaf dan openen en sluiten de deuren automatisch. Daarvóór moest de sluiswachter de deuren nog zelf open en dicht draaien. De sluis ligt op de grens van ons waterschap en Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden.