Cookies

We gebruiken cookies zodat deze site goed werkt. Klik op 'Ja' om alle cookies te accepteren. Dan kunt u ook video's zien. Meer weten of uw instellingen aanpassen? Ga naar privacy en cookies.

Direct naar content

Molens 1100 en 1200 Roe

De molens 1100 Roe en 1200 Roe zijn in de 17e eeuw gebouwd. Ze stonden allebei aan de Haarlemmerweg in Amsterdam. 1100 Roe voerde water af uit de Sloterbinnen- en Middelveldse gecombineerde polders. Molen 1200 Roe deed dat voor de Osdorper Binnenpolder. Het afgevoerde water ging naar de Haarlemmertrekvaart.

Molen 1100 Roe met eenden in het water

Vandaag de dag

De 1100 Roe is verplaatst naar sportpark Ookmeer. Daar regelt de molen nog steeds de waterhoogte. Twee gemalen hebben zijn oude taak in de andere polder overgenomen. Een aan de Burgemeester Eliasstraat en een bij de Akersluis bij de Ringvaart van Sloten.

Molen 1200 Roe staat nog steeds op zijn oude plek. Hoewel hij nog wel kan draaien, is het nu een woning. In de Osdorper Binnenpolder is een hoog zuidelijk gebied en een noordelijk laag gebied. De gemalen aan de Nico Broekhuysenweg en de Mientekade bij Halfweg zorgen voor de waterhoogte.

Adres

Molen 1100 Roe: Bonpad 6 in Amsterdam.
Molen 1200 Roe: Haarlemmerweg 701 in Amsterdam.

De geschiedenis van de molens 1100 en 1200 Roe

10e eeuw: Landbouw

Tot de 10e eeuw bestaat het gebied ten westen van Amsterdam uit hoogveen. Daarna maken boeren het gebied geschikt voor landbouw. Om de grond droger te maken, graven ze sloten naar het IJ. Daardoor wordt de grond dichter en lager. Maar ook kwetsbaarder voor het IJ.

13e eeuw: Spaarndammerdijk

De Spaarndammerdijk wordt aangelegd. Die moet het gebied ten westen van Amsterdam beschermen tegen het IJ.

16e eeuw: Polderorganisaties

De eerste polderorganisaties beginnen.

1632: Haarlemmertrekvaart

De eerste trekvaart in Holland, de Haarlemmertrekvaart, is klaar. Een trekvaart was een gegraven vaarweg die de reistijd moest verkorten. Een paard langs het water trok de boot (de trekschuit) vooruit.

1632: Molen 1200 Roe

Molen 1200 Roe is klaar. Hij voert water af voor het zuidelijke deel van de Osdorper Binnenpolder. Het is een grondzeiler met 8 kanten en een scheprad.

1673: Polders gaan samenwerken

De Sloterbinnenpolder en Middelveldsepolder gaan samenwerken. Zij sluiten hun afvoersystemen op elkaar aan. De nieuwe naam wordt de Sloterbinnen- en Middelveldse gecombineerde polders.

1674: Molen 1100 Roe

Molen 1100 Roe wordt gebouwd. Ook dit is een grondzeiler met 8 kanten en een scheprad.

1871: 1200 Roe krijgt vijzel

Een vijzel vervangt het scheprad van de 1200 Roe. Vijzels kunnen namelijk meer water verplaatsen.

1872: 1100 Roe krijgt vijzel

Een vijzel vervangt het scheprad van de 1100 Roe. Beide molens zijn nu vijzelmolens.

1910: Plattegrond

Deel van de 'Polderkaart van de landen tusschen Maas en IJ' uit 1910.

1920: Elektrische motor 1200 Roe

Molen 1200 Roe krijgt hulp van een elektrische motor.

1951: Gemaal bij Halfweg

Een gemaal bij Halfweg neemt het werk over van de 1200 Roe. De molenaar blijft met zijn gezin in de molen wonen.

1961: 1100 Roe wordt verplaatst

De 1100 Roe wordt afgebroken en verplaatst. Hij komt aan de ringvaart van de Osdorper Binnenpolder te staan. Dit is bij sportpark Ookmeer, tussen Osdorp en Geuzenveld.

1965: De 1100 Roe staat

Molen 1100 Roe bij sportpark Ookmeer is helemaal klaar.

1979: De 1200 Roe hersteld

De Amsterdamse gemeenteraad besloot in 1973 de 1200 Roe te herstellen. Nu, in 1979, is molen 1200 Roe weer hersteld.