Gezuiverd afvalwater

Op onze rioolwaterzuiveringen maken we het vuile water uit het riool zo schoon mogelijk. We kunnen rioolwater namelijk voor verschillende dingen opnieuw gebruiken. Zo kunnen we er grondstoffen van maken. Maar we kunnen het ook gebruiken om energie op te wekken. Hieronder enkele hoogtepunten.

Een beeld van boven van een rond bassin op een rioolwaterzuivering

Medicijnresten verwijderen

De proef op rioolwaterzuivering Horstermeer om medicijnresten uit rioolwater te halen is klaar. De uitkomsten van deze test zijn positief. Er is in 2023 een extra zuiveringsstap gebouwd. De rioolwaterzuiveringen Uithoorn en De Ronde Venen krijgen deze extra stap ook. Er zijn plannen om op alle rioolwaterzuiveringen een extra zuiveringsstap te bouwen met actiefkool en ozon. Deze extra stap kan medicijnresten uit rioolwater halen.

Video geblokkeerd.

Rioolwaterzuiveringen

• De rioolwaterzuivering Amstelveen is bijna helemaal opgeknapt. De laatste werkzaamheden zijn begin 2024.
  • Rioolwaterzuivering Amsterdam-West en Westpoort worden uitgebreid. Deze uitbreiding is vertraagd, omdat er een aanbesteding was voor de test om met slib luchttanks dicht te maken. Samen met Waterschap Zuiderzeeland onderzoeken we de mogelijkheden om samen slib te verwerken. De uitbreiding van de rioolwaterzuiveringen moet in 2033 klaar zijn.
  • We halen fosfaat uit rioolwater in de vorm van struviet. Planten hebben deze stof nodig om te groeien, maar de stof komt niet veel voor in de natuur. Op rioolwaterzuivering Horstermeer was een proef om te kijken of het struviet genoeg groeit in slibtanks om makkelijk verzameld te worden. De proef was succesvol. In 2024 worden de tanks aangepast.