Bescherming tegen water

Grote delen van ons gebied liggen onder de zeespiegel. We moeten er daarom voor zorgen dat onze dijken sterk genoeg zijn en blijven. Zodat mensen en bedrijven goed beschermd zijn tegen overstromingen. Ook in 2022 hebben we weer veel gedaan. Hieronder enkele hoogtepunten.

Waternet aan het werk op een dijk bij Weesp

• In 2022 hebben we 11 km aan dijk weer hoog en sterk genoeg gemaakt:
    • De Aa (gemeente Stichtse Vecht)
    • Bovendijk (gemeente Ronde Venen)
    • Westveensekade (gemeente Nieuwkoop)
    • Diemen Noord (gemeente Diemen)
    • Geerkade West (gemeente Ronde Venen)
    • Baron Schimmelpenninck van de Oyeweg (gemeente Amsterdam)
  • Een aantal dijkprojecten heeft vertraging opgelopen, omdat het maken van de plannen langer duurde. Bijvoorbeeld omdat er bezwaren zijn ingediend, omdat onze eigen procedures langer duurden, of omdat de samenwerking met andere organisaties voor vertraging zorgde. Hierdoor hebben we 9 van de geplande 20 kilometer aan dijkverbetering nog niet kunnen uitvoeren. Het gaat om deze projecten:
    • Ouderkerkerdijk en Binnenweg (gemeente Amsterdam)
    • de Waver (gemeente Ouder-Amstel)
    • Nieuwe Wetering Zuid (gemeente Stichtse Vecht)
    • Haarlemmervaart – NW (gemeente Amsterdam)
    • Seineweg-Haarlemmervaart-NO (gemeente Amsterdam)
  • We controleren op dit moment bijna 600 kilometer regionale dijken of ze nog hoog en sterk genoeg zijn volgens de landelijke regels. In 2024 brengen we verslag uit aan de provincies Noord- en Zuid-Holland en Utrecht.
  • De primaire dijk langs het IJmeer en het Gooimeer is in 2021 al beoordeeld. In 2022 hebben we de resultaten aan de Inspectie Leefomgeving en Transport gestuurd. De primaire dijken en de sluizen zijn hoog en sterk genoeg. Maatregelen zijn daarom niet nodig.
  • In 2022 heeft het samenwerkingsverband Muskusrattenbeheer West- en Midden-Nederland in ons gebied 3.180 muskusratten gevangen. Dat is 55% meer dan in 2021.
  • In 2022 hebben we de noodinlaat en de Woelkom voor De Ronde Hoep ontworpen. Met de noodinlaat kunnen we in korte tijd veel water gecontroleerd de polder in laten lopen. Samen met de omgeving hebben we een ontwerp gemaakt dat goed past in het landschap. De gemeente heeft een omgevingsvergunning gegeven. We zijn in 2022 begonnen met het voorbereiden van de aanbestedingen, zodat het werk eind 2023 kan beginnen.