Coronavirus opsporen in rioolwater
Waterschappen helpen bij het in beeld brengen van mogelijke groei van besmettingen met het nieuwe coronavirus.
Lees meerHet coronavirus raakt ons allemaal, maar Waternet blijft gewoon drinkwater leveren. Uw drinkwater is goed beschermd tegen virussen. Onderhoud doen we alleen waar nodig. En we blijven uw rioolwater schoonmaken. Kortom: we blijven doen wat we doen. Voor de gezondheid van klanten en medewerkers nemen we maatregelen tegen het coronavirus.
Waternet doet er alles aan om de verspreiding van het coronavirus te voorkomen. We volgen de adviezen van de Rijksoverheid. Daarom werken onze medewerkers die thuis kunnen werken vanuit huis.
Hebt u een vraag? U kunt ons op werkdagen gewoon bereiken via de klantenservice. Houd wel rekening met langere wachttijden. Of regel uw zaken via onze website.
Is er een storing? U kunt 24 uur per dag bellen naar 0900 9394 (normale belkosten). We staan altijd voor u klaar in geval van nood.
Iedereen heeft schoon drinkwater nodig. Daarom zijn we verplicht om altijd drinkwater te kunnen leveren. Ook als veel medewerkers ziek worden. Als dat gebeurt, weten we welke maatregelen we moeten nemen.
Het zuiveren van drinkwater gaat voor een groot deel automatisch. Ook kunnen medewerkers thuis werken. Zijn er te weinig mensen door ziekte? Dan zetten we medewerkers van andere drinkwaterbedrijven in. We blijven dus altijd water leveren.
Ons drinkwater is zeer goed beschermd tegen het coronavirus. De kans dat water besmet raakt is bijna nul. Het virus overleeft niet goed in water. Ook de verspreiding gaat niet via water. Virussen zoals het coronavirus zitten in druppeltjes snot, slijm en speeksel. Ze verspreiden zich door praten, hoesten of niezen.
Bij het maken van uw drinkwater verwijderen we bacteriën en virussen. Ook hebben we strenge regels als het gaat om hygiëne.
De vele watertappunten op straat blijven open. De waterkwaliteit is uitstekend. Maar raak de kraan alstublieft niet aan met uw mond of handen.
Geplande werkzaamheden aan leidingen gaan bijna altijd door. Het gaat hierbij om onderhoud aan vitale infrastructuur. Dit is nodig om drinkwater te blijven leveren en rioolwater af te blijven voeren. We houden ons aan de richtlijnen van de RIVM.
Onderhoud waarbij we woningen afsluiten van water, doen we zo weinig mogelijk. Als we toch het water moeten afsluiten, laten we dat de bewoners op tijd weten. Als het nodig is zorgen we voor schoon drinkwater.
We komen niet in gebieden waar veel kwetsbare mensen wonen. En afspraken bij klanten thuis gaan niet door. Het gaat hierbij om afspraken voor:
We nemen contact op met deze klanten voor een nieuwe afspraak.
We blijven onze taken doen voor Waterschap Amstel, Gooi en Vecht. Veel sluizen en gemalen waarmee we de waterstand regelen werken automatisch. Dat geldt ook voor onze waterzuiveringen, waar we vuil water van huishoudens schoonmaken. En natuurlijk houden we ook de dijken goed in de gaten.
In Amsterdam blijven onze collega’s vuil vissen uit de grachten in het centrum. Baggeren van de grachten ligt stil.
Er is op dit moment minder verkeer in de stad. Hier maken we slim gebruik van. We controleren putten op drukke straten en maken ze schoon.
Al onze klanten kunnen uitstel van betaling aanvragen voor de aanslag waterschapsbelasting en de drinkwaterrekening.
Waterschappen helpen bij het in beeld brengen van mogelijke groei van besmettingen met het nieuwe coronavirus.
Lees meerHoewel toeristen wegblijven, blijft de vervuiling in Amsterdamse riolen gelijk.
Lees meerDe kwaliteit van het grachtenwater is verbeterd sinds de coronamaatregelen van kracht werden, waaronder het vaarverbod in de Amsterdamse grachten. Dat...
Lees meerDe kans dat mensen via rioolwater besmet raken is bijna nul.
Lees meer